vrijdag 3 december 2010

Vrijdag; Stoofpotje en nuzzeln

Echt een vrijdag vrijdag, lekker knutselen, even onder de zonnebank. Om 10 uur stond ik al stoofpotje te maken. Heerlijk vind ik dat! Dan kan ik sochtends of savonds al maken en dan later eten. En hoe vaker je het opwarmt hoe lekkerder het word. Niet overdrijven natuurlijk!

Stoofpotje

600 gram runderlappen
peper en zout
flinke scheut vloeibare margarine
1 grote ui
1 grote winterpeen
5/6 aardappels of zak voorgekookte aardappelschijfjes
half bakje champions
2 laurierbladen
2 runderbouillonblokjes
water
kwart fles rode zoete wijn

De ene keer doe ik er nog prei door de andere keer een lente uitje..dit is wat je zelf lekker vind.

1. Schil de aardappels en kook ze voor..ongeveer 20 minuten
2. snij de runderlappen in blokjes en bestrooi ze met peper en zout
3. Margarine in de grote sudderpan(hele goedkope te vinden bij de action)
4. Wanneer de margarine warm is voeg de runderlappen en de grote ui toe. Even een tijdje laten bakken.
5. Voeg de gesneden champions, wortel en aardappel toe.
6. Voeg water toe totdat alles onder water staat.
7. Voeg de laurierbladen en een kwart fles rode wijn toe
8. Wanneer het water warm is voeg ik altijd de bouillonblokjes toe, ik sla ze eerst kapot met een vleeshamer zodat het sneller word opgenomen.
9. Laat een uur tot anderhalf uur staan sudderen met de deksel op de pan.

Het meeste werk is het snijwerk, maar het is zo lekker. Mijn vriend en ik eten hier met ons 2en 2 dagen van. Door de aardappels vult het goed.

Natuurlijk altijd lekker met een glaasje rode wijn.
Ik ben geen kokkin maar dit is zo makkelijk en veel lekkerder en gezonder als het stoofpotje uit het pakje van de supermarkt.

Natuurlijk heb ik ook lekker genuzzelt in huis.


De engelen vleugels hangen, de antieke glazen kralenslingers hangen..


De warme kleedjes liggen klaar, het konijnenvachtje is aangeschaft..



De engeltjes staan er weer in alle vormen en maten, de kerstklokjes zijn niet oud en normaal koop ik nooit iets nieuws voor mijn inrichting maar deze waren toch wel erg leuk.
Het vogeltje kreeg ik van mijn moeder, had ze voor me meegenomen van Opa, zo tussen de peperberries lijkt het al kerst.

Anton is de hele week al aan het overwerken om alles voor kerst af te krijgen, nu maar eerst eten!!

16 opmerkingen:

  1. een heerlijk sfeertje en heerlijk recept mmmm wat is bloggen toch leuk,groetjkes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  2. O, dat klinkt lekker!!! Ik ga hem een keertje uitproberen!!! En wat een gezellige foto's weer...ik vind die vleugels zo mooi!! Zijn dat oude?
    Geniet van je weekend, lieve groet, Anne.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mmmm... dat klinkt heerlijk! En op de foto ziet het er ook overheerlijk uit!
    Wat een mooie foto's heb je gemaakt van je "genuzzel"! Fijn weekend!
    groetjes Erna

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bedankt voor dat smakelijke recept!!!

    Wat een lieve foto's.

    groet Stina

    BeantwoordenVerwijderen
  5. mmmm dat lijkt me heerlijk zeg. mooi plaatjes heb je zo weer. heerlijk sfeertje
    gr hannie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een heerlijk recept en een zeer duidelijke omschrijving!
    Dank je wel!

    Mooie foto's
    Alma

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hmm lekker joh, en het ziet er lekker uit, verder vind ik foto's gezellig, ze stralen warmte en sfeer uit.

    Groetjes
    Tanja

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Jammm, dat ziet eruit als een heerlijk recept, ik heb 'm gekopieerd!
    Wat een heerlijke sfeer op je foto's, fantastisch!

    Veel groetjes, Veronique

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heerlijk meid, dit is wat je noemt genieten van het leven!
    Fijn weekend, Corine(THUIS)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Brocante Keuken-prinses.

    Hmmmmm, lekker recept,even uitproberen....
    Jullie hebben toch een heel gezellige nestje,gezellig zo samen !!

    Groetjes
    Dicky Marie

    De Lorelei Brocante.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik ga het snel eens uit proberen. Wat zou ik nu graag eens bij juw binnen willen kijken,met al die mooie spullen.Verheug me zo op mijn kastje, en morgen vroeg ga ik meteen weer even neuzen.
    Het beeld pronkt midden in de woonkamer, met die kleine zinken bakjes met theelichtjes ervoor. Je wilt niet weten hoeveel mensen mij al gevraagd hebben het ze te verkopen, maar nee...doe ik lekker niet. Is van mij, hihi
    Fijn weekend.
    Groetjes Monqiue

    BeantwoordenVerwijderen
  12. MMmm, heerlijk recept, dank daar voor..
    lekker af&toe even onder de zonnebank, doe ik ook graag..
    Mooie foto`s weer,
    Fijn weekend, hartelijke groet, Marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Klinkt heerlijk Sanne , ga het een keer proberen hoor samen met die lekkere appeltaart .......

    Mooie spullen heb je weer in huis , je hebt lekker genuzzeld zie ik wel , volgende week komt hier de boom maar verder ga ik niet veel versieren , vind het al gauw genoeg tegenwoordig.

    Nou gezellig weekend gewenst, lieve groetjes Gea

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Dat zie er heerlijk uit zeg

    Die vleugels zijn werkelijk prachtig, kun je mij vertellen waar je die gekocht hebt of dat je misschien weet hoe ik eraan kan komen

    Gezellige Sinterklaas

    Warme groetjes,
    Tamar

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Bijna je heerlijke post hier gemist.....
    Maar van zo'n stoofpotje knap ik vast snel op.
    Fijne week
    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen